maandag 12 januari 2009

Ding 11. Ontdek wiki’s

Wikipedia, is mij wel bekend. Ik zoek regelmatig onderwerpen en termen op, als ik niet weet wat het is. Verder had ik geen idee wat er nog meer mee mogelijk was en dat is nogal wat.

Als boekengek ben ik altijd erg geïnteresseerd in boekrecensies. Hoewel dit natuurlijk altijd persoonlijk is, geeft het mij een indruk van een boek. De samenvatting op de achterkant heeft tenslotte als doel een lezer te trekken en een collega-boekengek is meestal niet bezig om de verkoop van een boek te stimuleren. Daar komt bij dat je niet alles kunt lezen, zucht...
De Book Lovers Wiki van Princeton Public Library is voor dit doel prettig in gebruik. De onderverdeling naar genre maakt het geheel extra overzichtelijk. Zowel voor mijzelf als voor a-digitale leners op zoek naar een leestip.
Een Wiki met boekrecensies van mijn Bollenstreek-collega's, dat lijkt me wel wat. Altijd leuk om te weten 'van welk genre' een collega is en elkaar dan kunnen tippen over een goed boek. Doen!

Wel is het belangrijk om bij Wiki's goed na te denken over welk doel je wilt bereiken. In het geval van OB Deventer is mij dat niet helemaal duidelijk. Ook vind ik de Wiki niet overzichtelijk; wat is er allemaal op te vinden en waar moet ik beginnen. M.i. sla je dan de plank mis.

1 opmerking:

Unknown zei

De observatie bij de wiki van Deventer deel je met meer mensen. Mij is het ook niet duidelijk. Ik zie het als een experiment. Je moet je altijd blijven afvragen voor wie je het maakt, wie er aan zal bijdragen en of er niet initiatieven zijn die breder zijn en waar je bij kunt aanhaken. Een lokaal onderwerp dat mensen bezig houdt leent zich er mijn inziens beter voor om in een lokale wiki gestalte te krijgen.