dinsdag 27 januari 2009

Ding 21. Aquabrowser My Discoveries

My Discoveries doet me denken aan aan "zoek en boek". Het werkt wel prettig, vooral het aanmaken van lijstjes is ideaal. Heel gebruikersvriendelijk allemaal en allemaal in OBA stijl, stoer!

WorldCat daarentegen heeft mijn nieuwsgierigheid meer gewekt, mede door het artikel van Edwin Mijnsbergen My Discoveries in de Aquabrowser, RSS in WorldCat op ZB Digitaal. Ook hier kan gewerkt worden met lijstjes. Daarnaast zijn er vast nog veel meer mogelijkheden, die mij niet direct opvallen. Het ziet er neutraler uit, wat je het gevoel geeft dat je kunt doen en laten wat je wilt. Vreemd eigenlijk, het OBA logo zorgt ervoor dat ik me in houd. Onbedoeld, maar waar. Mogelijk komt het door het feit dat je alleen je 'eigen' toevoegingen in WorldCat ziet, en niet daarnaast nog allemaal OBA-gerelateerde zaken.

Professioneel gezien is het goed om binnen het bibliotheekkader te blijven, dit schept duidelijkheid en je blijft als instelling letterlijk én figuurlijk in beeld. De gebruiker bevindt zich tenslotte binnen het bibliotheekdomein, niets mis mee. Privé echter, doe ik liever mijn 'eigen' ding. Worldcat doet onafhankelijker aan en geeft me daarnaast het gevoel dat ik als gebruiker naar hartelust mag proberen en rommelen. In een bibliotheekomgeving mag je normaal gesproken geen 'rommel' maken, en nu ben je zelfs aan het rommelen in de catalogus...;-)

Het interview met Rob Visser van de OBA op Radio Online was boeiend. Ook het interview daarna over crowdsourcing sprak me aan. Meer in contact treden met je gebruikers, door ze te triggeren om naar je toe te komen. En ze vervolgens met je mee laten denken, lijkt me ook voor de Bollenstreek en gouden formule!

1 opmerking:

Unknown zei

Ik begrijp wat je bedoelt met dat je je bij MyDiscoveries van OBA inhoudt, terwijl WorldCat meer uitnodigt. Zou 't zijn omdat WorldCat onafhankelijker lijkt en MyDiscoveries meer gelieerd is aan de bibliotheken? Dat 't meer oogt als een product van de bibliotheek, waarmee niet te rommelen valt..