donderdag 29 januari 2009

Ding 22. Bibliotheek 2.0 en de toekomst (1)

Na het lezen van twee artikelen, ben ik wel weer enigszins genezen van de Bibliotheek 2.0 hype. De beruchte knuppel in het hoenderhok... Het principe Bibliotheek 2.0 staat voor mij als een paal boven water. Dat het, zoals 23 dingen terecht omschrijft, "meer is dan alleen een term om nieuwe Web 2.0 technologiƫn in een bibliotheeksetting te plaatsen. Dat het tevens een term is die gebruikt kan worden om een bepaald bewustzijn van de (digitale) veranderingen om ons heen waar te nemen en daar ook actief in mee te willen gaan." Met recht een gedragsverandering, eentje waar we bibliotheek niet omheen kunnen en moeten willen!

Het vervelende vind ik echter dat iedereen daar een mening overheeft en zijn of haar interpretatie op heeft. Dat is echter weer het principe van de community, iedereen heeft recht op een eigen mening en mag deze ook ventileren. Soms leerzaam en nuttig, vaak vermoeiend.

Zo ben ik het bijvoorbeeld sterk eens met Laura Cohen punt 9 in haar A librarian’s 2.0 manifesto . Vrij vertaald: "9. Ik wacht niet to iets perfect is voor ik het presenteer, later verbeter ik het wel op basis van gebruikersreacties." Bibliothecarissen staan bekend als gedegen en behoudend, dat mogen we zeker wat vaker laten varen en gewoon doen!

Dat vervolgens Michael Stephens in Into a new world of librarianship doodleuk beweert dat GEEN TECHNISCHE VERNIEUWING PUUR OMWILLE VAN DE TECHNIEK gebezigd mag worden. Gaan mijn haren lichtelijk rijzen. Waarom zouden we dat nu niet doen?! Waarom proberen we niet eens voorop te lopen? Je zult af en toe onderuit moeten gaan om 1. te leren en 2. verder te komen.
En denk ik bij mezelf.... Laten we als Bibliotheek Bollenstreek nu eindelijk eens om de tafel gaan zitten, heerlijke 2.0 plannen maken EN DOEN!!

Mijn haren raken tenslotte het plafond als ik punt 8 van de heer Hamann lees. Mijn interpretatie beloofd niet veel goeds, kan iemand mij misschien uitleggen wat hij bedoeld met:
8. Ik besef dat de bibliotheek altijd alleen leesgrage, actieve gebruikers heeft bevoordeeld en zet de virtualisering van informatie in om dat te corrigeren.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Zoveel bibliotheekmensen, zoveel meningen. We zijn zoo eigenwijs. Da's leuk, maar staat een gezamenlijk beleid, actie en uitstraling maar al te vaak in de weg.

Kees Hamann doelt op het feit dat wij als bibliotheek ons vooral richten op de lezende mens en hen die anders getalenteerd zijn verwaarlozen. Er zijn veel mensen die liever op een andere manier informatie tot zich nemen en daarvoor heeft de bibliotheek doorgaans niet voldoende interessant aanbod.

En Michael Stephens heeft zeker een punt als hij zegt dat je vooral moet denken aan de inhoudelijke en toegankelijk toepassing van nieuwe ontwikkelingen. Het mag niet zo zijn dat je zegt "hee een nieuw trucje, laten we dat ook gaan doen". Het moet wel een meerwaarde bieden aan hetgeen je doet en bent als bibliotheek.

trickythings zei

compliment voor je doorzettingsvermogen. goed zeg dat je in kort tijdbestek zoveel mooie dingen kunt zeggen!