woensdag 14 januari 2009

Ding 16. Ontdek YouTube video

De eerste keer dat ik met Youtube in aanraking kwam, was door het filmpje van Britains Got Talent over Paul Potts. Ik krijg er elke keer weer kippevel van, daarom wil ik het jullie niet onthouden. Een echte aanrader.

Om weer terug te keren naar 23 Dingen... Ook Youtube is makkelijk in gebruik en zit bomvol met grappige, maar ook nuttige informatie. Wel vind ik het aantal rubrieken wat weinig en ook wat tagging betreft vind ik Youtube geen toonbeeld. Maar goed, ik ben dan ook een kritische bibliothecaris.

Wat de nuttige informatie betreft. Zo staat er ook een Iliad-filmpje van Probiblio. Iets dergelijks is natuurlijk prachtig voor de website van Bibliotheek Bollenstreek! Iliad is een hulpmiddel die we vanuit de bibliotheek aanbieden, waarom geen gebruikershandleiding in de vorm van een filmpje op de site plaatsen? Persoonlijk zou ik het wat simpeler houden, a la de 'Plain English' filmpjes. Kort en krachtig, anders raak je de kijker kwijt.

Wat zou het gaaf zijn, is als we een filmpje over de avond met Betty Sluyzer zouden kunnen plaatsen. Een geslaagde avond vraagt erom het dunnetjes over te doen, waarom niet met een filmpje?

3 opmerkingen:

Unknown zei

hoi Door,
Inderdaad wat een ontroerend filmpje. Hoe is 't verder gegaan met hem?
Ik ben 't met je eens dat we als bibliotheek veel instructies via filpjes kunnen tonen.
Er zijn op dit moment zoveel digitale producten waarvan de werkwijze nog onvoldoende bekend is.

trickythings zei

Filmpje van Betty Sluyzer zou zeker leuk zijn!
Als je vooraf zelfs zoiets zou plaatsen op website/activiteiten , trek je er ook bezoekers mee.

Was misschien leuk geweest om filmpje van poppenkast Cultuur Verheft van vorig jaar erop te zetten als PR.
Laat ik niet te hard roepen, misschien hangt het ook zonder filmpje wel met de benen buiten volgende week.

Unknown zei

Kippenvel! Ik heb dat ook met het filmpje van Matt Harding. Een mooie case ook als je het hebt over de betrouwbaarheid van informatie.

W.b.t. tagging moet je je bibliothecaressenbril echt afzetten. Wij zijn het prototype mens die - in de geest van Paul Otlet - de wereld in vakjes willen onderverdelen. Helaas zo zit de wereld niet in elkaar en zeker niet als je het onderverdelen over laat aan de gebruiker. Straks bij Ding 21 leer je de Aquabrowser kennen. Daar kunnen gebruikers ook trefwoorden toekennen die aanvullend zijn op de zeer beperkte trefwoorden die onze vakbroeders hebben gegeven. Juist door de variƫteit aan tags en trefwoorden is informatie makkelijker terugvindbaar.