vrijdag 9 januari 2009

Ding 9. Mijn visie op Web 2.0

In de afgelopen weken is mij steeds duidelijker geworden dat de mogelijkheden via internet eindeloos zijn. The sky is the limit. Daarnaast heb ik het sterke gevoel dat ik net een blik heb mogen werpen op het topje van de digitale ijsberg. Ik ben tenslotte pas bij Ding 9, nog heel wat Dingen te gaan, dus dat is een understatement!
Deze combinatie maakt dat de mogelijkheden voor de bibliotheek om haar leden te informeren maar ook om ze te triggeren net zo eindeloos zijn.
We kunnen ze triggeren om ..
  • het internet meer te gebruiken.
    De bibliotheek als voorlichter: met de bibliotheek je weg vinden op de digitale snelweg. Waarom stoppen bij cursussen word of outlook. Waarom geen cursus '23 dingen'?
  • mee te denken met de bibliotheek.
    Bijvoorbeeld over lokale problemen door middel van forums op internet, via de website van Bibliotheek Bollenstreek wellicht?

De digitale nieuwsbrief is al een stap in de goede richting. Dit wordt echter alleen gestuurd naar de leden die hierin al interesse hebben. Maar hoe bereik je nu de mensen die niet zo internetgeorienteerd zijn of de fervente internetgebruikers die niet de bibliotheek voor zich zien als ze denken aan de digitale snelweg? Mijns inziens is het van belang zowel de startende als de hardcore internetgebruikers waarbinnen onze leden vallen te bereiken. Hoe? Daar zou ik nou graag verder over willen brainstormen. Een 'post-23 dingen'-discussie misschien? Nu zou ik natuurlijk een digitaal discussieforum moeten voorstellen.... Mijn voorkeur gaat echter toch uit naar een groepsdiscussie, waarin we elkaar (onder het genot van een kopje thee!) in de ogen kijken en gezamenlijk bedenken hoe we de bibliotheek naar een hoger niveau kunnen tillen.

1 opmerking:

Unknown zei

Het lijkt alsof de mogelijkheden ongelimiteerd zijn, maar - ook als dat zo is - is het altijd van belang dat je die mogelijkheden altijd bewust en goed onderbouwt inzet. Te vaak zijn het hobbies en weinig doordachte experimenten.


Dat wij - als bibliotheek - op de hoogte moeten zijn van de "nieuwe" ontwikkelingen, ze moeten kunnen gebruiken én anderen daarmee moeten kunnen helpen staat als een paal boven water.

Praat er over binnen de organisatie en ga de discussie aan. Hou elkaar scherp!